vineri, 4 iunie 2010

Cum ia Rădoi bani de la noi / Berceanu vrea să rupă contractul dintre Metrorex şi sindicat

Ion Rădoi, liderul sindicatului de la Metrou, a profitat de bunăvoinţa tuturor miniştrilor Transporturilor de până acum

Ion Rădoi, liderul sindicatului de la Metrou, a profitat de bunăvoinţa tuturor miniştrilor Transporturilor de până acum

Metrorex şi-a lăsat o importantă sursă de venit la cheremul sindicatului condus de Ion Rădoi, deşi este o companie masiv subvenţionată de stat. Ministrul Berceanu promite rezilierea contractului. Din banii de chirii pe care îi încasează sindicatul de la Metrou, prea puţini ajung la cei cărora le sunt destinaţi: angajaţii.

În urma dezvăluirilor din „Adevărul" privind afacerile pe care le face sindicatul de la Metrou pe seama patrimoniului Metrorex, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat ieri-seară, că este decis să rezilieze contractul dintre Metrorex şi Sindomet SRL.

„Trebuie să se termine odată cu situaţia asta de stat în stat. Este incredibil ce se întâmplă acolo. Încă de ieri (alaltăieri - n.r.) am început consultarea mai multor jurişti care verifică deja contractele şi vă promit că rezilierea se va produce foarte repede, că nu vom sta prin instanţe ani în şir. Deci, nu este vorba nici măcar de negociere, ci de reziliere, de încheiere a acestui contract dintre Metrorex şi Sindomet", a precizat ieri, pentru „Adevărul", ministrul Radu Berceanu.

Metroul, puternic subvenţionat de stat

Două treimi din bugetul Metrorex vine de la bugetul de stat sub formă de subvenţii. La un buget de peste 600 de milioane de lei, peste 400 de milioane provin de la bugetul de stat sub formă de subvenţii. Fondul de salarii este de 285 milioane de lei, iar veniturile realizate prin vânzarea biletelor se ridică la 140 de milioane de lei.

Practic, compania este aproape bugetară. În aceste condiţii, este cu atât mai suspect faptul că a renunţat la exploatarea unor bunuri din propriul patrimoniu, cum ar fi spaţiile comerciale şi cele publicitare, în favoarea sindicatului de la metrou, condus de Ion Rădoi.

Surse din cadrul administraţiei Metrorex ne-au declarat ieri că nimeni nu vede şi nu controlează contractele încheiate de firma sindicatului lui Rădoi cu comercianţii care vând în spaţiile de la metrou. Astfel, banii care îi revin Metrorex-ului din afacerea administrată de Sindomet sunt doar ceea ce binevoieşte firma să dea. În ediţia de ieri, am arătat că, raportat la încasările oficiale din anul 2009, firma sindicatului ar fi perceput o chirie medie de 8 euro pe metru pătrat pe lună.

Cu toate acestea, comercianţi din câteva staţii de metrou ne-au declarat că, în fapt, plătesc chirii cuprinse între 40 şi 50 de euro pe metru pătrat. Administratorul firmei sindicatului nu ne-a desluşit ce se întâmplă cu diferenţa de bani.

Milioanele de lei încasate de firma sindicatului de la metrou din afacerea cu spaţiile comerciale şi publicitare din staţii ar trebui să ajungă în mare parte la angajaţii Metrorex. În lipsa vreunui control al veniturilor şi cheltuielilor din bilanţul Sindomet SRL de către vreo autoritate, banii rămân la cheremul oamenilor lui Ion Rădoi.

Justificările sindomet

Prima semnare a contractului de asociere în participaţiune dintre Metrorex şi Sindomet, firma sindicatului condus de Ion Rădoi, a fost justificată de nevoia sindicaliştilor de a avea fonduri pentru ajutoare sociale pentru angajaţii de la metrou.

Aşa se justifică şi acum, la 20 de ani de când Uniunea Sindicală Liberă Metrou (USLM) a pus mâna, prin firma Sindomet SRL, pe 75% din spaţiile comerciale şi pe 70% din cele publicitare din staţiile de metrou. Potrivit unor surse din cadrul Metrorex, sprijinul care este promis fiecărui afiliat la USLM constă în bilete de vacanţă şi bonusuri.

Praful de pe tobă

Astfel, din cei aproape 2.500.000 de lei încasaţi numai anul trecut de Sindomet, companie administrată de vicepreşedintele sindicatului de la metrou, Florian Crişu, ar trebui să se cheltuiască cam 600 de lei pentru fiecare din cei 4.000 de angajaţi ai Metrorex care sunt pe listele sindicatului.

Unii angajaţi ai Metrorex susţin însă că nu primesc nici jumătate din această sumă şi că biletele de vacanţă nu sunt chiar gratuite. „Fiecare angajat primeşte anual trei zile gratis la vila sindicatului de la Buşteni. Sindicatul mai are alte trei vile la Jupiter, Saturn şi în zona Moldovei, dar aici e cu plată. Noi plătin jumătate, sindicatul jumătate. Doar pentru tratament sindicatul dă mai mult, adică 65 la sută", a spus un muncitor de la metrou care a vrut să-şi ţină ascunsă identitatea.

La fel ca şi comercianţii care plătesc chirii firmei Sindomet, sindicaliştii de rând se tem să vorbească deschis despre relaţia cu USLM, unde şef este Ion Rădoi.

Control absolut al sindicaliştilor

Fostul deputat PSD Ion Rădoi l-a stârnit pe ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, şi în noiembrie anul trecut, când a declanşat greva generală şi a oprit metroul. La acea vreme, ministrul a dat câteva detalii despre afacerile firmei sindicatului pe spatele patrimoniului Metrorex.

„Metrorex nu are niciun cuvânt de spus. Se pot da spaţii oriunde şi oricât şi nu cer nici măcar aprobarea pentru locuri care pot să obtureze zonele de incendiu", spunea ministrul Transporturilor, dar atunci nu a făcut nimic pentru a curma această stare de lucruri.

Unde dispar banii?

Pentru cei peste 4.500 de metri pătraţi pe care sindicatul de la metrou ia chirie s‑au încasat anul trecut 1,8 milioane de lei. Asta înseamnă o medie de 8 euro pe metru pătrat pe lună. Comercianţii chiriaşi spun însă că plătesc sume de 5-6 ori mai mari, adică în jur de 40-50 de euro pe metru pătrat. Administraţia Metrorex nu are niciun control asupra contractelor încheiate şi nici asupra sumelor reale încasate.

"Nu este vorba nici măcar de negociere, ci de reziliere, de încheiere a acestui contract dintre Metrorex şi Sindomet."
Radu Berceanu
ministrul Transporturilor

Oltenii şi metroul

Oamenii care nu s-au plimbat în viaţa lor cu metroul spun că nu sunt de acord ca acesta să fie finanţat din impozitele şi taxele pe care ei le plătesc. În satul doljean Palilula, doar câţiva bătrâni au auzit de metrou. Pentru majoritatea ţăranilor însă, căruţele trase de cai sunt cele mai sigure şi ieftine mijloace de transport.

Deşi se află la doar zece kilometri de Craiova, satul Palilula este izolat de restul lumii. Oamenii de aici nu au auzit până mai ieri de metrou sau de Metrorex.

Dau bani, deşi nu-L folosesc

Ţaica Maria (91 de ani), o bătrână cu puţină carte, dar cu şcoala vieţii, discută la poartă cu vecina de alături, Gheorghiţa Grigore (84 de ani). E tare necăjită că nu-i ajunge deloc pensia de numai 350 de lei.

„Atâţia bani primesc, pe sufletul meu, 350 de lei... Păi cum să trăiesc eu din banii ăştia, că mi se duc pe medicamente, pe curent şi mai dau cu chimicale pe legume, că e pământu' sterp.... Şi uite aşa se duc banii!", spune femeia oftând, în timp ce se uită lung la câte o maşină care mai trece pe uliţă dinspre oraş. Aceasta spune că nu a părăsit niciodată Palilula. „Eu am ştiut doar să merg cu sapa de la câmp până la poarta casei, cu căruţa trasă de cai", spune ţaica Maria, în timp ce îşi spune mâna la şold.

De metrou habar nu are. Ştie doar că a văzut ceva la televizor care ar aduce a tramvaie. „Alea să fie metrourile sau cum ziseşi muică? Metrou? Dar nu era ăla sub pământ, că se vedea cerul", se miră bătrâna. Apoi, iar îşi aduce aminte de pensia din care abia îşi poate ţine traiul. Când aude că din puţinii ei bani o parte se duc şi la Metrorex sare ca arsă.

„Cum să le dau eu banii ăstora pentru metroul lor? Adică eu îmi rup picioarele pe pietre şi ei vor să se plimbe numai în maşinării... Să vadă şi ei ce e greul, să se mai chinuiască, nu să se ţină doar de plimbări şi fuduleli. Mai vor şi din banii mei, nu se satură de cât au!", spune necăjită ţaica Marica.

Nici vecina Gheorghiţa nu a pus vreodată piciorul în metrou, dar nici nu vrea să dea bani pentru el. „Păi din câte pricepui eu, muică, metroul ăsta e la Bucureşti, la Capitală. Ce să facem noi, ţăranii din Palilula, cu metrou că n-am ajuns nici până la Craiova, darmite până acolo...", spune înverşunată.

„Ei la banii ăştia se plâng?"

Satul Palilula este atât de izolat de lume că nici şcoală nu are. Cea mai apropiată unitate şcolară este la câţiva kilometri depărtare, în satul Sărbătoarea. Învăţătorul satului, Sandu Bărbălan (76 de ani), şi el ieşit la pensie, nu este sub nicio formă de acord cu modul în care sunt gestionate impozitele. Până ieri nu ştia că din banii lui o mică parte se duce în lefurile angajaţilor Metrorex.

„Sincer, chiar nu ştiam. Nu sunt domn'le de acord, cum să fiu de acord? Am văzut la televizor că un muncitor are vreo 14 milioane de lei. Păi ei la banii ăştia se plâng? Noi ce să mai zicem?", spune bărbatul. Cu metroul s-a plimbat de vreo patru ori, şi atunci împins de problemele de sănătate.

„M-am dus la spital, la tratament, şi aşa am pus piciorul în metrou, dar nu m-a dat pe spate... Mergea prea repede. Parcă tot liniştit sunt în Dacia mea veche, chiar dacă a mai ruginit. Şi cum, domne, să le plătim noi serviciile? Nouă ne dă cineva ceva? Or s-au obişnuit toţi să tragă după noi, amărâţii...", spune învăţătorul.

Primarul din comuna Bucovăţ, Vasile Constantin, este de acord cu consătenii săi susţinând că nici în ruptul capului nu ar investi în Metrorex. „Nu e domne posibil să dea banii din impozit la Metrorex. Cum se folosesc oamenii din mediul rural de metrou când ei nici nu au auzit ce e ăla? E o greşeală ce se întâmplă. Ar trebui schimbată legislaţia!", îşi dă cu părerea edilul.

"Am auzit la ştiri ceva în legătură cu scandalul de la metrou, dar nu ştiu prea multe. Dacă tot vor să-l finanţeze din banii noştri, corect ar fi să pună unul şi pe Faleza Dunării."
Felea Ignat
Galaţi

Circuitul banilor

Cetăţenii plătesc taxe şi impozite către bugetul de stat, administrat de Guvern. Acesta acordă, prin Ministerul Transporturilor, subvenţii către Metrorex, pentru a păstra preţul biletelor la cote suportabile. Iar Metrorex pierde banii din închirierea spaţiilor comerciale şi publicitare.



Si pana in prezent ati tacut toti, stimati politicieni si ministri? Sunteti complici la furt !

Articol integral preluat de AICI

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu